To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Młody Trucker
Forum początkujących kierowców trucków

Skrzynia biegów - Ruszanie z pierwszego biegu.

Browczyk - 2012-09-03, 12:32
Temat postu: Ruszanie z pierwszego biegu.
Witam. Dlaczego instruktorzy nauki jazdy zmuszają Nas do ruszania z jedynki na płaskim terenie bez obciążenia, na egzaminie jest podobnie. Czyżby chcieli tylko abyśmy nauczyli się prawidłowo manewrować drążkiem zmiany biegów? Jeden z instruktorów powiedział mi kiedyś, że ruszanie z biegu powyżej jedynki powoduje utratę gwarancji, bo w razie jakichkolwiek problemów komputer ma zarejestrowane, że nie ruszało się z pierwszego biegu i to jest podstawa do odrzucenia roszczenia co do naprawy gwarancyjnej skrzyni biegów.
w00t - 2012-09-03, 12:53

U mnie na kursie instruktor kazał ruszać z 3ego biegu, a na egzaminie zarówno solówką jak i zestawem - z 2ego biegu. Myślę, że ruszanie z jedynki nadaje się tylko wtedy, gdy pod dużą górkę z dużym ładunkiem nie dajesz rady ruszyć z 2ki. ;D Ja osobiście w ciężarówce pierwszego biegu nie używam, chyba, że do jakiegoś wolnego podjazdu.
Browczyk - 2012-09-03, 13:53

Szczerze powiem, że jak robiłem C na Starze 1142 to też ruszałem z dwójki. Jakoś teraz na tych kursach po prostu wydziwiają. Albo my nie idziemy z duchem czasu :lol:
Rider - 2012-09-03, 14:19

jak dla mnie to ruszanie z 1 biegu na pusto mija sie z celem!!!
Jezeli chodzi o kurs i egzamin na C+E to rowniez bylo tak ze ruszalem z 2! Instruktor sam powiedzial zebym tak ruszal i tak samo na egzaminie, wiec u ciebie w osrodku jakos dziwnie do tego podchodza.

Nex - 2012-09-03, 15:41

Browczyk napisał/a:
Jeden z instruktorów powiedział mi kiedyś, że ruszanie z biegu powyżej jedynki powoduje utratę gwarancji, bo w razie jakichkolwiek problemów komputer ma zarejestrowane, że nie ruszało się z pierwszego biegu i to jest podstawa do odrzucenia roszczenia co do naprawy gwarancyjnej skrzyni biegów.

To z niego taki instruktor jak ze mnie astronauta. W MANie którym jeżdżę nawet jest naklejka na szybie aby ruszać z 2-go biegu na płaskim podłożu. Ja osobiście ruszam z ładunkiem z małej trójki i MANik bez problemu się buja. Ale ja zawsze twierdziłem, że jazda na nauce jazdy i egzaminie nie ma nic wspólnego z normalną jazdą. Po zdaniu egzaminu i tak uczymy się wszystkiego tak jakby od początku.

bobo82 - 2012-09-03, 21:17

Ja jak robiłem C to ruszałem raz z 1, raz z 2 :mrgreen:

Ale na egzaminie spytałem egzaminatora czy mogę z 2 startować czy z jedynki... i kazał z 2 :-P

oskario - 2012-09-03, 23:11

Browczyk napisał/a:
Szczerze powiem, że jak robiłem C na Starze 1142 to też ruszałem z dwójki. Jakoś teraz na tych kursach po prostu wydziwiają. Albo my nie idziemy z duchem czasu :lol:

Ja "C" zdawałem na 200-tce, ale nie zdarzyło mi się ruszać z 1-ki (ONA ja w ogóle ma? :-P ) Jeżdżąc 1142 ZAWSZE ruszałem z 2-ki a jak byłem pusty to zdarzało się i z 3-ki... kilka dni temu zacząłem dorabiać przyczepę i na zadane pytanie z jakiego biegu mam ruszać instruktor powiedział: "Jak masz podpiętą przyczepę, ruszaj z 1-ki..." nie komentowałem i tyle, w końcu to ja dorabiam "E" do "C" a i tak kto inny będzie mnie uczył prawdziwej jazdy...

palaczy - 2012-09-04, 14:46

To z jakiego biegu powinniśmy ruszać zależy od tego jaką charakterystykę ma skrzynia biegów w naszym pojeździe - waga to jest kwestia wypadkowa, do której musimy pracę na naszej skrzyni dopasować.

Biorąc pod uwagę masę własną pojazdu i rodzaj zamontowanej skrzyni biegów, reguła jest taka że przy większej ilości przełożeń pomija się większą ilość początkowych biegów.

Gdy mamy zwykłą skrzynię biegów (np. Starman) taką jak w aucie osobowym, gdzie liczba przełożeń to 5 (bez góry, dołu i połówek), to ruszamy z 1-go biegu. Tak nam mówi nawet instruktażowa nalepka, w rogu na przedniej szybie. Ponieważ zakres przełożenie mocy na wał napędowy jest dość znacznie ograniczony właśnie przez ilość biegów.

Gdy mamy skrzynię biegów z poziomem górnym i dolnym (najniższa klasa ciężarowa np. MAN TGL, Iveco Eurocargo, DAF LF) to najbardziej efektywnie ruszymy z drugiego biegu.

Gdy mamy skrzynię biegów z poziomem górnym i dolnym oraz z połówkami (średnia i najwyższa klasa ciężarowa np. MAN TGS/TGX, DAF CF/XF, Iveco Stralis) to ruszamy z trzeciego biegu, a w przypadku ciągników siodłowych nie podczepionych (głównie tych z nadwyżką mocy, czyli V8 i spółka) to z czwartego.

Należy zwrócić uwagę także na fakt iż producenci ciężarówek oferują określony przedział mocy silników i rodzaje skrzyń biegów do odpowiedniej klasy pojazdów ciężarowych, innymi słowy do ich przeznaczenia np. mała Ciężarówka typu DAF LF, służąca do międzymiejskiej dystrybucji kilku ton towaru nie potrzebuje 500 koni i 14 przełożeń, za to te parametry są wręcz niezbędne dla zestawu, który musi pociągnąć ponad 30 ton.

Myślę, że nieco objaśniłem o co chodzi :).

oskario - 2012-09-04, 22:44

palaczy napisał/a:
Myślę, że nieco objaśniłem o co chodzi :).

objaśniłeś i to bardzo ładnie. :-D

krzychsolt - 2012-09-05, 13:10

Jeśli chodzi o jazdę na kursie, czy egzaminie to jest odrębna sprawa, niż jak już jeździmy normalnie.
Na kursie na kat C, jeździłem dafem z zwykłą 6ścio biegową skrzynią i instruktor kazał mi ruszać z 2giegi biegu, a egzamin mialem na podobnym dafie tylko już z 8biegową skrzynią(góra-dół) i na egzaminie pan egzaminator w poinformowal mnie abym ruszał z pierwszego biegu, gdyż pojazd jest obciążony(taki wymóg) i szkoda sprzęgła, na C+E to samo. Więc zawsze warto spytać egzaminatora z którego ruszać.
A jak już wsiądziemu sami w ciężarówkę to wtedy dojdziemy do tego jak należy jeździć, zazwyczaj się rusza z małej trójki gdy jest lekki, a jak ciężki to z dwójki, jedynka służy do ruszania w extrymalnych warunkach.

Tomasz - 2012-09-20, 21:41

Mnie na kursie uczyl ruszac z 3 biegu :)zobaczymy co na egzaminie powiedza.
Frytek - 2012-09-25, 18:26

Wszystko zależy od mocy, wagi, skrzyni, stanu silnika itp nie da się tak nauczyć że np. Volvem bd ruszał z 2 bo identycznym Volvem z tego samego roku itp bd musiał ruszać z 1 bo silnik będzie słaby.

Co do egzaminów to na C uczyli mnie ruszać z 3 a na egzaminie wymagali ruszania z 2.
Na C+E to na jeździe uczyłem się z 2 a na egzaminie kazał mi ruszać zawsze z 1 więc trochę pomieszałem biegami :D Dobrze że mi nie kazał jeszcze wszystkich połówek używać.

MichalScania - 2012-09-25, 21:30

Powiem na swoim przykładzie.. u nas ośrodki maja 2 pojazdy:
MAN 12.180 i MAN 12.240
180tka jest 6biegowa i ruszamy z dwójki.
240tka jest 8 biegowa i ruszamy różnie. Czasem dawałem 2,4,5, a czasem i z 4ki się ruszało.Na egzaminie raczej używać 3,4.

crazy-pl - 2012-09-30, 17:24

Ja w MAN F2000 z 24 tonami na naczepie z 2 lub 3 ruszałem w Mercedesie Atego 1223 z dwójki albo trójki w MAN L2000 z drugiego ale ogólnie jedynki się nie używa chyba że chcesz ruszyć pod sporą górę i jechać pod nią na jedynce :mrgreen:
kamilm94 - 2012-10-07, 11:51

Panowie po co się męczyć z biegami najlepiej z ostatniego hehe :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group